Rovina u Kolína

19.06.2010 20:08

Ad 2. ročník cykloakce Rovina u Kolína, sobota 7. srpna

Lyricko epický popis trasy:

Vyjíždíme od Zimního stadionu Kolín – po levé ruce lávka přes Labe na Kmochův ostrov, zde se napojíme na cyklostezku po pravém břehu a projedeme kolem sportovního areálu V Borkách. Z cyklostezky pak odbočíme na křižovatce doprava, směrem k fotbalovému areálu a projedeme lesem až k psímu útulku Alíkov, pokračujeme ke Klavarskému jezu, poté kolem kapličky přes Hradišťko až se napojíme na cyklostezku Kolín-Veltruby.

Cyklostezka vede souběžně se silnicí č. 125 směrem na Hradištko. Trasa je přímá a prakticky v rovině. Povrch je asfaltový, místy s krátkými úseky ze zámkové dlažby. Pokračujeme po rovině až k jižnímu okraji Veltrub, zde projedeme úžinou a po levé ruce projedeme dle značení vesnicí vedlejšími ulicemi, mimo hlavní silnici. Za obcí už zase vede krásná rovinatá cyklostezka - skoro jako dálnice...

Do Velkého Oseka  se tak jede bez obtíží. V Oseku pojedeme ještě pár set metrů po cyklostezce – chodníku, ale pak nás převedou na okraj hlavní silnice, kde mají cyklisti vyhrazený pruh. Projedeme celý Osek, na konci obce nás opět čeká samostatná cyklostezka. Podjedeme dálníci D11 a po vyústění na silnici do Libice pojedeme asi kilometr po této přímo do Libice.

V Libici přejedeme kamenný most přes Cidlinu a pokračujeme ostrou zatáčkou doprava do obce, zde asi po dvou kilometrech na jakési návsi - náměstíčku dle značení odbočíme k památníku Slavníkovců. Dáme krátkou pauzu – obhlédneme obrysy hradiště – resp chrámu, sousoší sv Vojtěcha a Radima (aneb dva ze tří, co přežili vyvraždění Slavníkovců na Libici 995).

Z Libice vede jeden z nejhezčích úseků cyklostezky až k soutoku Labe – Cidlina a do Poděbrad. Tichá příroda, stromy (lípy apod) kolem cyklostezky. Je to ale náročnější na pozornost, čím blíže soutoku a čím blíže Poděbradům, tím více lidí. Chodců, in line bruslařů, cyklistů...

Takže ohleduplně, vejdeme se přece všichni...

Na soutoku labe s Cidlinou jsou dvě restaurace a občerstvení je zde snad povinností. Já osobně doporučuji řezané pivo Zlatopramen u venkovního stánku. Klobásky, špízy, pečené ryby jsou výtečné...

Do Poděbrad už je provoz opravdu hustý a pozornost je na místě. Nešikové a lotři zde znenadání padají do Labe, podél kterého teď jedeme. Ale jinak to majestátné ticho....

Lázeňské město je opět o něco hektičtější, důležité je si držet trasu kolem zámku a nenechat se zlákat restauracemi s vynikajícím pivem i podél nábřeží, nebo vědomím vyhlášené cukrárny a zmrzliny na náměstí...

Nu, dobrá, tak můžeme dát pauzu na tu zmzlinu.... Ať to není jen o kolech. Prohlídneme při tom náměstí, sochu Jiříka, zámek zvenčí (uvnitř i světnička, kde se možná narodil jistý Jiří, král český...), při velké zmrzlině a dobré náladě můžeme přejít i na kolonádu.... Velkým nebezpečenstvím posledních let jsou zde vosy, daň z cukrářských pochutin na náměstí... Ale abychom od těch kol nezbloudili. Procházka po tomhle městě dá snadno zapomenout na úvodní úmysl...

Zpět na kola a pokračujeme po pravém břehu Labe cyklostezkou až na Nymburk, jediné drobné zakolísání nás čeká ve Velkém Zboží, kde jsme vyvedeni k silnici (ale jedeme odděleně), vše se brzy v dobré obrátí a pak už zase jen Labe, cyklostezka a lidi.

Čím blíže Nymburku, tím větší je pak šance, že se na Labi budou prohánět kanoisté či skifaři. V Nymburce projedeme kolem zdymadla (vlevo) a přejedeme malý mostek, za nímž zahneme doleva (pozor na auta zprava!) a už se nám rozevírá úžasný pohled na hradby. Za nimi se pak tyčí věž gotické baziliky sv Jiljí...

K náměstí je to kousek a i když to tu nejsou turisticky vstřícné Poděbrady, lze najít dobrou a levnou hospůdku k jídlu a pití. Stejně jako drahou restauraci či levnou pivnici bez jídla...

Za náměstím po směru toku přejdeme pěší lávku přes Labe (proč zde nutno vést kolo vskutku nechápu!), pohled na Nymburk je odsud vskutku nádherný, pak stočíme kurz proti toku Labe, opatrně přejedeme frekventovanou silnici č.38 a zamíříme si to do Tyršova parku, kterým se necháme vyvést sportovním areálem ČSTV.

Pak už vede cyklostezka po druhé straně řeky jen přímo pro nás a naše souputníky až do Kovanic. Zde je možno prohlédnout zámeček, dát si zmrzlinu, limonádu a podobné. A přímá cesta k Poděbradům, pod mostem, pohled na zámek přes řeku a ke zdymadlu a elektrárně, kde Labe přejedeme zpět na pravý břeh.

Kolečko Poděbrady – Nymburk se uzavírá. Pokud v Poděbradech nechceme setrvat, napojíme se přímo na cyklostezku k soutoku Labe – Cidlina, kterou už známe. Takže soutok, Libice, Velký osek, Veltruby a kolem Hradišťka a zdejšího písníku až do Kolína. Zde cyklostezka končí u židovského hřbitova.

Dáme pozor – 100 metrů pojedeme po silnici, ale na první odbočce se hned vydáme doprava a projedeme klidnou vilovou čtvrtí. Abychom vyjeli u STAP baru, přeci jen na jedné křižovatce musíme ještě o dva bloky doleva, kolem bývalého stadionu AFK. A na konci už je mini areál s kaštanovou alejí, kde je STAP bar s dětským hřištěm, hospůdkou.

Na konci kaštanové aleje je pak nájezd na lávku a Kmochův ostrov, železniční stanici Kolín – zastávka. Trasa je projeta. A zbývá probrat zážitky, popít chlazené nápoje, event setřít pot...  Zimní stadion s parkovacími místy je za rohem...

Pozn: vycházíme z popisu základní trasy, tak jsme jeli v roce 2009. Pro letošek ještě zvážíme drobné alternativy s výjezdem přes Sendražice a kolem TPCA apod.

Motivační odkazy: Youtube o cyklostezce – část 1Youtube o cyklostezce – část 2Youtube - cyklostezka část 3aYoutube – cyklostezka část 3bYoutube – cyklostezka část 4. Četné info z trasy Libice - Nymburk zde